Wednesday, October 18, 2006

Masculinitate sau . . .

Conceptul de masculinitate s-a schimbat de-a lungul timpului si momentan asistam la o noua revolutie. Barbatul - asa cum l-am stiut pana nu demult - este pe cale de disparitie. Retrosexulul, masculul primitiv ce pare a se trage din Al Bundy, a pierdut demult suprematia.

E drept, anuntarea nasterii metrosexualului are cel mult valoare de stire perimata. Cu toate acestea, efectele acestui curent incep abia acum sa se resimta.

Initial, barbatii ce petreceau la fel de mult timp in oglinda ca si femeile erau priviti cu suspiciune si catalogati drept ceva ce rimeaza cu metrosexual. Nu era de conceput ca un barbat sa fie posesor de naravuri feminine{dar sa fim seriosi si realisti ca ei existau}.

Privind imaginea difuzata de mass media si in special cea vehiculata in publicitate, putem depista cateva tendinte generale. Barbatul este in general expertul, el este activ si este puternic pasionat de masini, de bere si de gingase reprezentante ale sexului frumos si nu numai... Toate aceste imagini vin sa contureze un univers masculin puternic diferentiat de cel feminin.

Pana in urma cu cativa ani, nu am fi conceput ca un produs care face un barbat sa fie confundat cu o femeie s-ar putea vinde. Cu toate acestea, imposibilul se intampla. A devenit deja celebra reclama in care sotul proaspat barbierit isi pupa odorasul adormit, iar acesta ii sopteste cu ochii inchisi: Pa, pa, mami! Retrosexualul ar fi fost socat de o astfel de reclama si s-ar fi ferit de standurile ce prezentau produsul cu pricina. Insa, retrosexualul isi traieste ultimele zile.

Bijuteriile, machiajul, pasiunea pentru arte nu au fost dintotdeuna mici bucurii feminine. Din contra, barbatii au fost primii incantati de acestea, dar diferitele epoci au adus schimbari de perspectiva asupra vechilor concepte de feminitate si masculinitate. Avand in vedere schimbarile rapide carora le-am supravietuit, este evident ca era nevoie de o noua paradigma care sa ne ofere o viziune “moderna” asupra barbatului, asupra rolului sau, asupra caracteristicilor sale.

De aceea, nu te mira daca masculul de langa tine stie mai multe despre cremele hidratante decat tine si nici daca foloseste mai multe produse de styling decat ai detinut tu vreodata. Si daca il vezi plimbandu-se cu FHM la subrat... probabil se inspira pentru urmatoarea sesiune de shopping :)

Pentru intelegerea invaziei barbatilor in universul feminin, au fost nascociti diversi termeni care de care mai sturulbatici. Nu stiu in ce masura conteaza ca suprabarbatul este denumit metrosexual, smoothie, ubersexual, tehnosexual etc. Cert este ca barbatul de ieri isi va lua talpasita, la fel cum au facut-o (sau ne-am dori sa o faca odata!!!) si barbatii macho si barbatii filiformi, modernii deceniilor trecute. Ii uram bun venit barbatului nou, desi tranzitia nu va fi usoara.

1 comment:

Anonymous said...

"metrosexual, smoothie,ubersexual, tehnosexual" sunt termeni diferitzi doar primul si in mica parte al doilea au legatura cu ceea ce numesti tu "invazia barbatilor in universul feminin". Ceilaltzi au aparut ca o reactie fireasca la primul (metrosexual). In rest toate bune.
:)