Friday, October 27, 2006

Metrosexualul- un mit urban contemporan

Vi se pare ca din senin, din iarbă verde, a apărut un cuvânt stâlcit, confuz şi poate chiar jenant, desprins de pe buzele celor care vor să epateze şi să intimideze necunoscătorii? Îm acelaşi timp, fără să fi auzit vreodată acest cuvânt, sintagma ‘bărbaţi sensibili” va trimite cu gandul la o categorie mai putin dezirabila de barbati din zilele noastre, cu care n-ati prea avut de-a face si cu care nici n-ati prea vrea?

Atunci nu va faceti griji: nu sunteti nici primii, nici ultimii care simt la fel. Daca peste ocean exista o intreaga bibliografie dedicata subiectului, in Romania zvonul circula ca un microb: necunoscut, neinteles si adesea ignorat. Singura traducere a unei carti de specialitate din literatura americana aparuta de curand pe piata cartii romanesti nu a avut darul sa risipeasca confuzia. Cine este metrosexualul?

Bărbatul metrosexual este cel care merge la cumpărături (cu partenera sau singur), şi asta pentru ca il intereseaza moda. Cel caruia ii plac hainele, atât să le caute, cât şi să le achizitioneze. Se pricepe la tehnologia de ultima generatie şi apreciază o maşină bună la fel de mult precum noile tendinte vestimentare. Ştie ce înseamnă o cremă exfoliantă, deoarece o foloseste in mod firesc. Mai mult decât atât, barbatul metrosexual foloseste cel puţin trei produse pentru păr şi chiar le ştie denumirea. O veste buna este ca se pricepe la gătit, şi bineînţeles, cunoaste şi vinurile cel mai bine asortate.

Excesul de mâncare iese din discuţie in cazul lui, din simplul motiv că silueta este o cerinta obligatorie a infatisarii metrosexuale: nu musculoasa, dar bine definita. Metrosexualul este cel care nu se sfieste să calculeze caloriile necesare păstrării siluetei. Nu il veti vedea lenevind pe canapea, la meciuri, cu o bere alături. Sau să tragă de fiare în loc să practice kickboxing sau chiar tae-bo.

Unde il poti intalni? Oriunde exista o metropola.Apreciaza metropola pentru ca ii ofera ocazia să se afişeze cat mai vizibil cu putinţă. Intr-adevar, se simte atras mai ales de locurile mondene: restaurante bune, cluburi de golf sau alte instituţii exclusiviste (precum dandy epocii trecute). Profesiile predilecte sunt cele din domeniile media, modelling, muzică, sport, dar acestea nu acoperă aria sa de răspândire, deoarece îi putem întâlni şi în posturi mai modeste, precum cea de chelneri.

Atunci, ce e in neregula cu metrosexualul? Parca nici n-ar fi barbat, s-ar putea spune. Pare să se încadreze perfect tiparului homosexual, impresie contrazisă însă de pasiunea declarată pentru femeile frumoase şi moderne.Si confuzia continua....

Se remarcă în ultimii ani tot mai multe indicii ale unei incertitudini generale legată de viitor si de identitatea fiintei moderne. Iată-ne ajunşi în epoca în care parametrii definitori ai individului sunt discutaţi de pe alte poziţii: colonizarea spaţială, clonarea, trecerea graniţelor sexualităţii etc.

Schimbările economice şi sociale au distorsionat substanţial aşteptările de viaţă ale multor bărbaţi şi femei. Ideile tradiţionale despre masculinitate sunt serios rediscutate începând cu a doua jumătate a secolului al XX-lea. Se pare că în mileniul al treilea o nouă tipologie masculină îşi revendică teritoriul. Vechile simboluri masculine sunt înlocuite de o vanitate estetica si grijă faţă de aspectul exterior. Metrosexualul este mai mult decat o „papusa de stofa”- este un produs al marketingului care dicteaza un nou stil de viata.



Un articol de Raluca Ionescu

Raluca Ionescu este autoarea cartii "Metrosexualul. Un mit urban contemporan", rezultatul a peste doi ani de studiu, sustinere de workshopuri si seminarii la Universitatea de Vest din Timisoara.

No comments:

Post a Comment