Tuesday, August 29, 2006

Metrosexualul - masculinitatea reprimata?


Asta m-il dedic MIE ! Azie ziua mea si pot face asta ....cum zicea o tipa din reclama Loreal:Pentru ca MERIT!....ASA E ROXANA?

O reclama de succes la telefonie mobila de acum cativa ani includea un schimb de replici care a facut cariera: "Sauvage? -Ia-ma pierdut la spate". Replicile apartineau unui frizer sau hair-stylist ca sa fim politically correct, si clientului sau.

Clientul din reclama vedea in mersul la frizer o necesitate care nu avea, poate, nimic de-a face cu estetica ci mai degraba cu igiena. Sau poate se tundea doar pentru ca il trimisese nevasta. Pe de alta parte, interlocutorul sau se considera mult mai mult decat un simplu frizer. El era hair stylist.

Intre cei doi era clar o diferenta de atitudine, de comportament. Despre diferenta asta vom vorbi in continuare, pentru ca unul era "barbat", iar celalalt era altceva... homosexual vor spune cei mai multi, probabil, fara a avea insa dreptate in mod obligatoriu. Acest "altceva" este metrosexual.

Si ce este metrosexualul? Este noul barbat, cel pentru care infatisarea si hainele conteaza foarte mult. Cel pentru care culorile se asorteaza intr-un anume fel si pentru care notiuni precum "crema de fata" sau "moisturizing cream" sunt mult mai familiare, nu doar cuvinte scrise pe niste cutiute din fata oglinzii prietenei sau sotiei. Si a carui orientare sexuala nu este in mod obligatoriu homosexualitatea.

Termenul "metrosexual" a fost folosit pentru prima data de un jurnalist britanic, Mark Simpson, intr-un articol publicat in The Independent, pe 15 noiembrie 1994. Pentru Simpson, metrosexualitatea este o trasatura a unui barbat din mediul urban, care, indiferent de orientarea sa sexuala, are un puternic simt estetic, petrece foarte mult timp si cheltuieste multi bani avand grija de infatisarea si modul sau de viata. Acelasi Simpson sustine, intr-o carte a sa, "Male Impersonators: Men Performing Masculinity", ca de fapt metrosexualitatea este efectul pe care il are consumerismul si dezvoltarea mass media, in principal a revistelor pentru barbati, asupra masculinitatii traditionale.

Barbatul traditional este vazut drept intretinator, cel care face bani, care evita feminitatea (dar nu femeile), isi reprima sentimentele, este puternic si agresiv. Pentru el conteaza mai mult statutul si realizarile profesionale, are incredere in el, este interesat mai degraba de sex decat de intimitate si este homofob. Trasaturile astea erau valabile in ultimile decenii.

In ultimii ani, statisticile, inclusiv un studiu al Euro RSCG (companie internationala de cercetari in domeniul marketingului si publicitatii), arata ca trasaturi precum orientarea spre cariera, spre statut nu mai sunt chiar atat de importante pentru barbati. Acelasi lucru se poate spune, dar intr-o mai mica masura, despre reprimarea sentimentelor sau fuga de intimitate in favoarea sexului lipsit de obligatii.

Dar cea mai importanta schimbare este, poate, faptul ca barbatii de azi nu se mai feresc chiar atat de mult de feminitate. Mai mult, obiceiuri si activitati care pentru mult timp au fost considerate a fi apanajul femeilor au inceput sa faca parte din rutina de zi cu zi a reprezentantilor sexului tare.

Trebuie spus ca lucruri care acum par a tine de feminitate au fost candva caracteristice barbatilor. Cateva exemple ar fi machiajul, bijuteriile, dragostea pentru arte si muzica, toate fiind obisnuite in cazul barbatilor aristocrati din urma cu doar doua -trei sute de ani.

Discutiile, mai ales cele din media occidentale, incearca sa gaseasca o explicatie pentru aceasta modificare, in ceea ce priveste ce este masculin si ce nu. Una dintre explicatiile oferite ar fi ca "metrosexualul" este raspunsul barbatului traditional in fata invadarii teritoriului sau de catre feminitate. Tot mai multe dintre lucrurile care erau doar ale barbatului devin acum o obisnuinta si pentru femei. Miscarile feministe au avut desigur o mare influenta asupra acestui lucru, in incercarea lor de a obtine un grad cat mai mare de egalitate intre sexe.

Iconul acestui nou tip de barbat este David Beckham. Si nu neaparat pentru ca ar ar fi "mai metrosexual" decat altii, daca imi este permisa exprimarea, ci deoarece chiar "tatal" conceptului l-a folosit pe Beckham pentru a ilustra conceptul. Metrosexualul este asadar un barbat caruia nu ii e frica de propria feminitate (!!!), care nu are nici o problema in a-si pensa sprancenele si a cumpara, cot la cot cu prietena/sotia creme de fata si tot felul de cosmetice. Metrosexualul nu este, dupa cum am spus mai sus, neaparat homosexual, dar are o doza oarecare de narcisism in el si ii place sa isi arate corpul.
Avand in vedere toate astea, vi se mai pare foarte ciudat sa vedeti aproape oriunde barbati bine aranjati, cu spancenele parca pictate si unghiile date cu lac?

No comments: